„Întâmplări dintr-o viață” - Sylvie Germain

Apariție: 30 septembrie 2014 (21 august 2013, în original)
Nr. pagini: 224
Tip copertă: broșată
Editura: Nemira, colecția Damen Tango
Traducere: Mihaela Stan

„N-a văzut timpul scurgându-se, în ea se află și acum copilă care a fost, cu toate întrebările, bucuriile, spaimele și visurile ei intacte, adolescenta rănită de un doliu măcinat de gelozie și speranță, tânăra pradă rătăcirilor și apoi veseliei amoroase, marginală de un scepticism de neclintit și artista îndrăgostită de amprente și de culori. Sunt toate aici, în picioare, cu ochii larg deschiși, într-un trecut mereu prezent, fiindcă face parte din ea, tăcut și durabil. “

Totul începe cu o fotografie, apoi încă una și încă una. Un album de familie, cu amintiri dureroase, se recompune într-un roman al trăirilor intime. Sylvie Germain explorează multe teritorii delicate: secretul originii, spaima copilului, revolta adolescenței sau suferințele celorlalte vârste, moartea, neputința, dar și dragostea, bucuria, speranța.

Am cumpărat cartea asta doar pentru că am fost la prima seară de FILIT, la care a participat și autoarea și mi-a plăcut atât de mult de ea, plus citatele ce s-au citit din carte mi-au trezit interesul. Și am zis că nu pot rata oportunitatea de a avea autograful Sylviei Germain, așa că am luat-o și nu regret nici o secundă măcar. Am citit-o în două zile, cred, jumătate din ea pe tren spre casă. Nici nu e lungă, e și format de buzunar, capitolele sunt atât de fain structurate, e cartea perfectă de citită atunci când nu ai timp. E ușor de citit, nu există un suspans care să te facă să citești non-stop, deși te face curios să vezi despre ce e vorba în continuare.

„În general, adulții nu deschid deloc piste care să le ghideze curiozitatea, ba chiar se grăbesc să le închidă pe unele de curând întredeschise de teamă că odrasla să nu se rătăcească în spații prea vaste sau prea accidentate pentru ea. Le este lene mai ales să caute cuvinte, simple și precise deopotrivă, care ar putea s-o lumineze și, ca atare, ea stăruie în ignoranță și credulitate, ca și în neliniști confuze.”
49 de capitole, 49 mici scene capitale din viața unui om, din asta e alcătuită cartea. O poveste mai mult sau mai puțin banală, o fetiță devenită fată devenită tânără devenită femeie. O poveste și un personaj principal în care m-am regăsit atât de mult, o carte care mi-a trezit gustul de ficțiune generală atât de mult. Pe cât de mult îmi place fantasy, am observat că în ultima vreme tind și spre ficțiune generală, povești care chiar ar putea să aibă loc în viața reală. Dar deviez de la subiect.

„O jubilație fără pricină și fără măsură. N-are importanță că nu durează, bucuria nu depinde de durată, ea apare unde și când îi convine, ca frumusețea, sclipește ca un fulger, fuge, e nebunatică, însă așchiile solare, pe care le aruncă în goana sa, se înfing viguros în carne, nu se lasă uitate.”

Mi-am făcut o grămadă de notații pe marginea cărții și am subliniat multe pasaje. Nu o să le pun aici pe toate, chiar sunt multe, am să le scriu doar pe cele ce pot fi considerate citate. Dar chiar a fost una din acele cărți în care te regăsești și întâlnești chestii și zici „Wow, credeam că sunt singurul!” sau „Asta e una dintre aspectele pe care nu am reușit niciodată să le pun în cuvinte..”.

„Și din cea mai măruntă viață omenească rămâne ceva ireductibil, întotdeauna; niciun lucru care s-a întâmplat pe lumea asta, mare sau mic, tragic sau neînsemnat, nu poate fi anulat și nimic nu rămâne fără urmări, oricât de puțin perceptibile ar fi ele.”

Nu are cine ce acțiune, de fapt nici nu cred că autoarea a încercat să pună accentul pe asta și, în mod ciudat, îmi place. Se axează mai mult pe trăirile personajului, pe toate acele momente care îți rămân în memorie pentru tot restul vieții, pe modul în care oamenii reacționează unii cu alții și îmi place atât de mult cum a făcut legătura între capitole.

Mai pe scurt, citiți Întâmplări dintr-o viață de Sylvie Germain, sigur vă va plăcea!