Atleți, rechini și japonezi

Recenzie de carte 

„De neînvins” - Laura Hillenbrand


Apariție: 22 ianuarie 2015 (16 noiembrie 2010, în original)
Nr. pagini: 624
Tip copertă: broșată
Editura: Corint, colecția Corint Istorie
Traducere: Roxana Claudia Olteanu, Roland Schenn, Tomas Ritner







Descriere:


SUPRAVIEŢUIRE. ÎNDÂRJIRE. ÎMPĂCARE

O POVESTE INCREDIBILĂ ŞI ADEVĂRATĂ
DIN 23 IANUARIE 2015 ÎNTR-O ECRANIZARE DE EXCEPŢIE ÎN REGIA ANGELINEI JOLIE!
DESEMNATĂ DE REVISTA TIME DREPT CARTEA DE NONFICŢIUNE A ANULUI 
CÂŞTIGĂTOAREA PREMIULUI PENTRU CĂRŢI BIOGRAFICE DECERNAT DE LOS ANGELES TIME

„Zguduitoare. […] Fascinantă. […] Cartea lui Hillenbrand este atât de cinematografică, iar evenimentele pe care le descrie atât de incredibile, încât nu îndrăzneşti să-ţi dezlipeşti ochii de pe pagină.” – PEOPLE

În copilărie, Louis Zamperini a fost un delincvent incorigibil. În adolescenţă, el şi-a orientat spiritul rebel spre atletism, descoperindu-şi un talent uimitor, care l-a dus la Jocurile Olimpice de la Berlin. După începerea celui de-Al Doilea Război Mondial, sportivul a devenit aviator. În luna mai a anului 1943, bombardierul său s-a prăbuşit în Oceanul Pacific şi Zamperini a supravieţuit pe o barcă de salvare vreme de 47 de zile. A urmat experienţa de coşmar a lagărelor japoneze pentru prizonieri de război. La limita rezistenţei, Zamperini a răspuns disperării cu ingeniozitate, suferinţelor cu speranţă, brutalităţilor cu revoltă. Soarta lui, triumfătoare şi tragică deopotrivă, avea să atârne de firul tot mai subţire al voinţei sale.

De neînvins este o mărturie de neuitat a rezistenţei minţii, corpului şi spiritului uman, adusă strălucitor la viaţă de Laura Hillenbrand.

Părerea mea:



Da, biografiile pot fi plictisitoare și pline de date și nume și detalii fără sens. Să nu mai vorbim de stilul în care poate fi scrisă o biografie, care de obicei te face să abandonezi cartea imediat. Dar există și o altă categorie de biografii. Cele pline de viață, de detalii uimitoare, de povești incredibile. Și acum să vă spun despre tangențele mele cu biografiile. Prima pe care am citit-o, ba nu, pe care am savurat-o și chiar mi-a plăcut a fost Hronicul și cântecul vârstelor lui Blaga și asta s-a întâmplat undeva prin clasa a 6-a. Apoi am descoperit Romanul adolescentului miop al lui Eliade (pe care din nu mai știu ce motive l-am lăsat neterminat, mai mult ca sigur lipsa de timp în perioada respectivă) care mi-a deschis apetitul pentru autorii români și alte biografii. Iar cel mai recent, am dat într-o zi peste filmul Unbroken pe care l-am văzut imediat ce am aflat de el. Și m-a marcat enorm să văd prin ce a putut trece omul ăla. Și când am aflat că este și carte, de care am făcut rost prin bunăvoința celor de la Corint, am știut că nu o să îmi pară rău. Când am dat prima pagină a cărții și am pășit pentru prima oară în viața lui Louie, viața mea a fost schimbată.

Louis Zamperini (26 ianuarie 1917 - 2 iulie 2014) a fost un supraviețuitor al prizonieratului celui de-al Doilea Război Mondial, un evanghelist creștin și un alergător de distanțe lungi, iar povestea sa a fost pusă în cuvinte și pe hârtie de către Laura Hillenbrand, o autoare pe care o apreciez enorm pentru treaba minunată pe care a făcut-o.

Not gonna lie, mi-a luat ceva timp să o citesc, dar asta doar pentru că nu am avut timp. Când mă puneam la citit, stăteam câte 2-3 ore fără întrerupere. Este atât de fascinant modul în care autoarea a reușit să detalieze și să surprindă fiecare aspect al vieții lui Zamperini într-un mod atât de real încât mă simțeam alături de el. Mi-a plăcut cum a fost caracterizat încă de mic copil, toate năzbâtiile pe care le-a făcut, cum a reușit să își canalizeze energia în liceu spre atletism, cum a decurs Olimpiada din Berlinul anului 1936, cum a observat pregătirea Germaniei pentru război și cum s-a înrolat apoi în armată, unde începe adevărata poveste. M-am regăsit mult în omul Louie de dinainte de război, căci după a fost un om marcat de niște evenimente pe care eu nu le-am trăit. Dar asta nu m-a împiedicat să simt teama și groaza pe care le-a simțit el. Am avut momente în care tremuram efectiv, în care îmi venea să plâng și în care nu mă puteam opri din a mă minuna (într-un sens rău) de modul în care umanitatea poate fi deformată. Totuși, umorul lui Louis mi-a stârnit și zâmbetul pe alocuri, chiar în situații unde nu ai putea crede că un zâmbet își are locul.

Și tot prin asta se evidențiază și stilul Laurei. Din interviul oferit de ea la finalul cărții, mi-am dat seama, deși bănuiam deja, cât de mult suflet a pus în scrierea acestei cărți. Cât de mult s-a apropiat de Louie, care a acceptat să împărtășească cele mai întunecate și mai fericite momente ale vieții cu lumea întreagă, dezvăluind o putere incredibilă, un suflet nespus de mare și o viață trăită așa cum trebuie, indiferent prin ce i-a fost dat să treacă.

Nici nu știu cum să mă exprim sau despre ce anume să vorbesc despre cartea asta, este prima oară câdn recenzez o biografie. Dar vreau să vă vorbesc despre cât de multe chestii m-a făcut cartea asta să realizez, despre ce a trezit în mine. Am devenit conștient de faptul că viața e atât de scurtă și de imprevizibilă și că nu știi când se poate sfârși sau ce se poate întâmpla. Că trebuie să profit de fiecare moment care îmi e dat, să mă bucur de prezent și de oamenii de lângă mine, atâta timp cât îi mai am lângă mine. Că trebuie să iert și să iubesc și să nu las ura să preia controlul, pentru că nu voi ajunge nicăieri. Că iubirea este cea care câștigă, indiferent de modul în care o va face sau cum se exprimă.
Asta este De neînvins. Mai mult decât o poveste, mai mult decât o biografie. E o lecție de viață, un exemplu de urmat și o carte care cu siguranță va marca orice cititor. Un monument al supraviețuirii și al iubirii, al găsirii salvării și umanității în cele mai neașteptate locuri. Și să vă spun încă ceva: nu vă lăsați speriați de cele 600 și ceva de pagini. Nu veți simți când o veți da pe ultima și doar atunci veți realiza că nu ați fi vrut să se termine.

De asemenea, cum am spus, s-a făcut și un film după această carte, în regia Angelinei Jolie și cu Jack O'Connell în rolul lui Louie. Dar marea veste este că, în octombrie anul acesta, apare și un al doilea film, după ultima parte a cărții, care este la fel de importantă ca povestea despre război, urmărind viața lui Louie după terminarea războiului. Găsiți mai jos trailere ambelor filme. Nu o să mai am multă răbdare până atunci. Ca să mă liniștesc, probabil voi revedea primul film și voi asculta soundtrack-ul său în continuu.


Notă:

De aceeași autoare:

Mulțumesc din toată inima editurii Corint pentru șansa de a citi această carte! Puteți cumpăra cartea de pe site-ul editurii sau din librăriile partenere. Nu uitați să lăsați un like pe pagina de facebook și un follow pe pagina de instagram, pentru a fi la curent cu toate noutățile!

Comentarii

  1. 600+ de paaaagini, gooooood helpppppp. Felicitări pentru răbdare.
    o recenzie frumoasă! =) Filmele cum sunt?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e așa greu să le citești, odată ce intri în acțiune, te ține în priză.
      E apărut doar primul film, deocamdată, și mi-a plăcut atât de mult încât am vrut să citesc și cartea, deci dă-ți seama.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

S-ar putea să îți placă și:

Provocare de lectură || ianuarie-iulie 2018

Planuri pentru 2018