De vorbă cu... autorii #2 || Daniel Botea

Interviu cu Daniel Botea, autorul romanului 

„Eu împotriva mea”



1. Care a fost momentul din viaţa ta când te-ai decis că vrei să scrii o carte?


    Salutare!
Prima dată m-am gândit să scriu un roman când eram prin perioada liceului, dar am abandonat ideea din lipsă de incredere, dar și din cauza faptului că văzusem un film ce aborda, în esență, cam aceeași idee de baza. Doream să vin cu ceva original, așa că, nemaifiind cazul, am renunțat. Cât despre romanul publicat, a venit mai mult ca o joacă.
Am scris pentru un prieten căruia voiam sa îi ofer ceva bun de citit. M-am decis să scriu în momentul în care acesta spunea că nu prea găsește ceva comic care sa îi stârnească pofta de citit. Atât! atunci s-a produs declicul. Am simțit că acolo și atunci trebuia să intervin eu. Atât :D și se pare că am reusit, din moment ce colegul a început să împrumute și alte cărti de la mine dup-aceea.


2. Câți ani aveai când ai descoperit adevăratul sens al cititului? Cum s-a întâmplat?

Nu știu exact dacă am descoperit "adevăratul sens al cititului", însă știu că am dat propriul sens cititului. Eu sunt un tip total lipsit de răbdare. Sunt conștient de asta. Așa că, am zis să nu mă plâng de acest aspect al meu, ci să profit de el. În acest sens, de ceva vreme, încerc să îmi iau câte o carte cu mine pe oriunde aș merge. Nu aș avea răbdare o călătorie întreagă cu trenul, sau să stau liniștit la o coadă, sau în metrou, dar timpul trece mult mai repede și mai placut în compania unei cărți. Și nu doar atât, căci mă trezesc că "trăiesc" lucruri nemaipomenite în loc să înjur, să fac scandal, să mă consum sau orice altceva ce mai fac alți nerăbdători așa ca mine.

3. Câteva lucruri din viața și trecutul tău care te-au inspirat în scrierea romanului?

Cam toate lucrurile te inspiră când scrii.. cauți în toate lucrurile o inspirație, căci tu ai o idee și un gand de transmis, însă acesta reprezintă doar suportul ce trebuie îmbrăcat cu umor, ironii, descrieri, replici, exemple sau orice altceva ce vine în sprijinul ideii de transmis. Atunci scrii despre tot ce crezi că știi și atunci îți dai seama cât de puțin știi, cîând te trezești cu pixul într-o mână și cu capul în cealaltă, încercând să storci ultima fărâmă de inspirație pentru ca cititorul să înțeleagă exact ceea ce ai vrut să transmiți, să fie transpus în starea pe care vrei să o exprimi și, nu în ultimul rând, să aibă un timp bun în timp ce îți citește cartea.


4. Ai un autor preferat? Dacă da, ce apreciezi la el/ea?

Am avut mai mulți. Am apreciat mereu umorul la autori și, mai ales, am apreciat când aceștia scriau o poveste căreia nici măcar nu puteam să îi bănuiesc continuarea, d-apăi sfârșitul! Totuși, Frédéric Dard!! găsesti de toate la el! La prima citire a cărților lui poate că observi doar ironiile și acțiunile personajului, dar dacă stai să te apleci asupra ideilor transmise, vei vedea geniul din spatele aparențelor. Poate că pare un autor superficial cu lecturi ușoare, însă eu cred că a fost mult mai mult de atât. Părerea mea, preferatul meu :D


5. Dar cărțile preferate? (Pentru că știu că e greu să alegi doar una..) Sau, cel puțin, care te-au influențat cel mai mult ca om și, în același timp, ca scriitor?

Toate cărtile acestui autor au fost cărțile mele preferate! Acum, însă, abia aștept să îmi fac timp pentru I.R.En., cartea Sandrei Coroian. Simt așa că o să fie trecută în topul meu. Numai lucruri bune se aud despre ea, însă refuz să citesc recenziile căci vreau să fiu surprins.


6. Care a fost partea din poveste care ți-a plăcut cel mai mult să o scrii? Dar cea mai greu de așezat pe hârtie?

A fost o plăcere să scriu toată cartea. Cele mai ușoare părți sunt cele descriptive, căci poți descrie orice fără să poți măcar greși :)) dacă așa zici că a fost, așa va fi :)) totuși, părțile de acțiune sunt mai dificil de imaginat și transpus pe foaie în același timp, dar și rezultatul este mai frumos.


7. Scriind cartea, te-ai gândit cum vor reacționa cititorii? Dar dacă vor fi influențați într-un fel?

Să știi, Oni, că eu chiar mi-am imaginat și mi-am dorit să aduc zâmbetele pe fațele cititorilor. După reacțiile acestora de până acum, se pare că am reușit. M-am gândit, evident, să aduc o schimbare de percepție. Spuneam într-un alt interviu că menirea unei cărți e să schimbe ceva la nivelul mentalității cititorului și dacă o carte nu te schimbă, atunci ea trebuie schimbată.


8. După ce vei termina cu trilogia „Eu împotriva mea” (lucru care eu, cel puțin, sper să se întâmple cât mai repede, pentru că nu mai am răbdare), care va fi următorul proiect?

Momentan lucrez și la un alt volum. Vreau să fac ceva diferit: să încerc un fel de SF-umoristic. De fapt, nici nu știu cum să numesc ceea ce am în plan, însă știu că e mult de lucru la ce îmi doresc să reusesc, așa că îți sugerez să te înarmezi cu răbdare sau să omori timpul cu alte cărți. :)) 


9. Care crezi că e cel mai important lucru în a scrie o carte? Sfaturi pentru începători?

Mi-au mai cerut oameni sfaturi pentru începători, dar eu nu mă cred în măsură să sfătuiesc pe cineva. Eu sunt un începător. Pot doar să le spun celor care nu au publicat încă, deși sunt foarte talentați, să aibă încredere în ei și să încerce o colaborare cu o editură, dacă știu că au ceva serios ca manuscris. De exemplu, o fată (dorește confidențialitate) mi-a prezentat ceea ce scrisese până atunci și m-a întrebat părerea despre asta. O adevărată comoară!! serios! nu sunt eu cu genul romance, dar îți recunosc că sunt curios de continuarea a ceea ce va scrie. Am sfătuit-o să continue și i-am promis că o să vorbesc la Editura Quantum (editură ce promovează autori tineri, editură unde am publicat și eu) pentru a îi fi evaluat manuscrisul. Sunt mulți tineri talentați la noi, dar prea putină susținere pentru ei..


10. Câteva cuvinte pentru cititorii tăi și ai blogului?


Cititorilor mei le promit o continuare la care să nu se aștepte, iar cititorilor blogului le mulțumesc pentru că fără de ei nu te-aș fi cunoscut pe tine. Mulțumesc, Oni!







Mulțumesc mult, Daniel, pentru timpul acordat și pentru răspunsurile ce le-ai dat! Cartea lui, Eu împotriva mea o puteți cumpăra de pe site-ul editurii chiar aici, iar dacă nu ați citit-o încă, vă invit să citiți recenzia mea aici

Comentarii

S-ar putea să îți placă și:

Provocare de lectură || ianuarie-iulie 2018

Planuri pentru 2018