Autor: Ally Condie
Apariție: 2018 (29 martie 2016, în original)
Nr. pagini: 288
Tip copertă: broșată cu clape
Editura: Corint Junior
Traducere: Mihaela Șerbănescu

Este prima vară pe care Cedar trebuie să o petreacă fără tatăl său și fără Ben, fratele ei mai mic, dispăruți într-un accident de mașină. A trecut un an de la evenimentul care le-a dat viața peste cap, iar familia fetei—ce a mai rămas din ea—alege să își petreacă vacanța de vară la Iron Creek, orașul natal al mamei lui Cedar. Abia ce s-au instalat în noua lor casă și un băiat pe nume Leo, îmbrăcat cu niște haine de modă veche, trece cu bicicleta pe strada ei. Curioasă, Cedar se ia dupa el și astfel ajunge în campusul unde are loc renumitul festival de teatru Summerlost. Curând, se trezește nu doar cu un nou prieten și cu o slujbă, ci și înconjurată de fel de fel de mistere, cum este cel al scurtei existențe a unei actrițe de la Hollywood, care debutase la Summerlost. Împreună, Cedar și Leo încearcă să scoată la lumină adevărul și să înțeleagă nu doar ce s-a întâmplat cu vedeta de cinema, ci și faptul că un vis se poate împlini învățând să mergi mai departe, chiar și după ce ai crezut ca totul este pierdut.

Nu știu exact ce dăduse în mine de am vrut să citesc literatură pentru copii, dar știu că mi-a atras privirea atât coperta, cât și descrierea cărții. Și chiar mă așteptam să fie o povestioară drăguță și simpatică pentru copii și cam atât. Și a fost, fără doar și poate. Dar a avut un substrat atât de profund și autoarea a abordat niște subiecte tare frumoase. Summerlost e o carte despre prietenie și fraternitate, despre pierdere și dragoste, despre copii care sunt diferiți, poate, de restul lumii, dar nicidecum mai puțin speciali, despre tați absenți, despre mame care se simt pierdute și singure și despre familii care învață să își clădească din nou viața după ce au suferit o pierdere.

„- Voi fi în prezența măreției, mi-a explicat el. Cred că și eu am fost născut pentru a face ceva măreț.
Aș fi vrut să râd de el, dar adevărul era că și eu credeam același lucru. Undeva, în adâncul inimii mele, simțeam oarecum că trebuia să existe ceva special pentru mine.”

Îi avem în prim plan pe Cedar și Leo, doi copii care se cunosc în circumstanțe mai mult sau mai puțin interesante și, dacă ar fi fost vorba de o prietenie între persoane ceva mai în vârstă, aș fi zis că relația lor a evoluat prea rapid. Dar, fiind vorba de copii, relația lor a trecut de la un stadiu la altul într-un mod cât se poate de natural. Și mă bucur că autoarea a decis să păstreze cartea (și relația dintre ei) pentru copii, creând un model de prietenie foarte simpatic și sincer. Chiar cred că prietenia lor ar stârni ceva în cititorii mai mici și aspectul ăsta mă bucură mult.

Acțiunea cărții se desfășoară în mare parte la teatrul/festivalul de teatru Summerlost, unde cei doi copii lucrează pe timp de vară, în încercarea de a strânge un ban grămadă și de a-și omorî timpul liber din vacanță, dar există și scenele din familie, atât familia lui Cedar, cât și a lui Leo, scene care mi-au plăcur tare mult. Dar am să revin asupra acestui aspect mai târziu. Deși nu s-a terminat cum mi-am imaginat eu, căutarea copiilor în legătură cu moartea actriței originare din Iron Creek a fost un fir narativ plăcut de urmărit și cu un final mai bun decât m-aș fi așteptat. Mă gândeam că va fi dezvoltat în ceva mai amplu, dar consider că așa cum a ales autoarea să scrie finalul, așa a fost cel mai bine. Pe lângă asta, toată căutarea mi-a adus aminte încă odată ce înseamnă creativitatea unor copii și cât de bogată este imaginația lor. Să nu mai menționez modul în care toate evenimentele prin care cei doi au trecut au avut un impact asupra relației lor.

Vreau să spun și câteva cuvinte despre familie. Sau familiile lor, mai degrabă. Dacă la începutul romanului mă gândeam că se va urmări doar povestea actriței și dorința celor doi copii de a afla adevărul, ei bine, m-am înșelat. Autoarea e evidențiat peste măsură de frumos relațiile copiilor cu părinții și frații. Chiar dacă unii din aceștia nu mai erau prezenți decât în amintirile lor. Și amintirile unui copil sunt ca niște picturi în culori vibrante, puțin dezordonate, pline de detalii și mișcare. Iar Ally reușește să surprindă cum nu se poate mai bine amintirile lui Cedar despre tatăl și fratele ei. Amintiri care au avut menirea de a păstra vie memoria celor pierduți și de a-i implica și pe ei în poveste. Amintiri care, combinate cu prezentul - faptele și gândurile fetei, în special -, m-au învățat niște lucruri importante. Apoi, avem perspectiva unui copil asupra unor probleme cu care n-ar trebui să se confrunte. Sau perspectiva unui părinte obosit și pierdut, care nu mai știe ce să facă. Sau ce să simtă.

Summerlost este o poveste pentru copii din care copiii mici și copiii mari au atâtea de învățat și nu este doar o povestire plină de aventură, ci una care te emoționează profund. Personal, o recomand și celor mai mari, care vor să citească ceva ușurel, dar din care să rămână cu ceva lecții de viață.

De aceeași autoare:

Mulțumesc editurii Corint pentru exemplarul oferit! Puteți cumpăra cartea de pe site-ul editurii sau din librăriile partenere. Nu uitați să lăsați un like pe pagina de facebook și un follow pe pagina de instagram, pentru a fi la curent cu toate noutățile!