FILIT 2018, ziua 2 || Islanda, fericire și afaceri

Viața-i prea scurtă ca să stai degeaba!

 

Comparativ cu prima zi, în a doua am participat la mai multe chestii, deși nu chiar așa multe, doar trei, mai exact. Și am avut parte și de ceva aventuri. Hai să le zicem mai puțin plăcute...

Prima activitate la care am vrut să particip a fost Conferința „Nebunia în literatură” și lectură publică, susținute de Mark Axelrod, scriitor și profesor universitar de Literatură Comparativă la Chapman University’s Wilkinson College of Humanities and Social Sciences. Sună bine, nu? Știu, știu. Problema a fost că, ceva mai înainte, am dat o tură pe la Bookfest, Cărturești și Librarium în căutarea unei cărți a unui autor ce urma să fie în acea seară pe scenă (nu am găsit-o atunci) și a trebuit să iau un autobuz de la Iulius Mall la Universitate. Și am luat autobuzul care trebuie, doar că în direcția greșită. Am stat o oră în autobuz, până să ajung într-un final unde voiam eu să ajung. Și acolo când am ajuns, am mai pierdut vreun sfert de oră căutând sala în care trebuia să merg. Doamne, mare mai e clădirea aia! Am găsit într-un final, am ajuns în pauză și am prins a doua parte a conferinței, măcar atât. Și mi-a plăcut suuuper mult. În ce am prins eu, Mark a citit fragmente din cartea sa Borges' Travel, Hemingway's Garage: Secret Histories și a explicat cum stă treaba cu ea. Pe scurt, când vede sau găsește o afacere sau firmă sau cafenea cu numele unui artist (poet, scriitor, pictor, muzician) cunoscut, face o poză, apoi creează o scurtă poveste în care imaginează cum ar fi fost daca chiar acel artist și-ar fi deschis respectiva afacere. Și, unde a fost posibil, a scris folosind stilul scriitorilor despre care era vorba. Mi se pare o idee tare interesantă și amuzantă, în același timp, chiar vreau să fac rost cândva de cartea asta.

Am ajuns după-amiază și la două dintre întâlnirele „Scriitori în Centru” de la Casa FILIT, prima cu Nichita Danilov și Andra Rotaru (unde am fost puțin dezamăgit când am auzit-o pe Andra citindu-și poeziile, mi s-a părut cumva inexpresivă, mai ales ținând cont că citea niște creații proprii, dar în fine). Iar cea de-a doua a fost cu Ana-Maria Caia, Cristian Fulaș și Carl Frode Tiller, unde, din nou, am avut impresia că scriitorul norvegian i-a eclipsat pe cei doi români, deși de Ana-Maria mi-a plăcut chiar destul de mult. Știu că poate unii nu veți fi de acord cu mine, dar nu prea reușesc să empatizez cu scriitori români contemporani. Personalitățile și scrierile lor nu se pliază minunat cu gusturile mele. În timpul întâlnirii am fost a standul din Casa FILIT și mi-am luat Încercuirea lui Tiller, pentru că mă atrăgea super mult ideea romanului și când l-am auzit vorbind despre ea, chiar am știut că vreau și un autograf de la el, pe care i l-am și cerut la urmă și mă bucur super mult că am avut ocazia să fac asta.

La cea de-a doua seară FILIT a fost invitat Jón Kalman Stefánsson, scriitor islandez (a cărui carte o căutam în prima parte a zilei), autor al Trilogiei Fiordurilor, în dialog cu Robert Șerban. Am rămas impresionat și de el, chiar mult, mi-a plăcut modul lui de gândire și personalitatea lui și, dacă până acum nu eram chiar așa tare atras de Islanda, din seara cu pricina e pe lista mea cu țări de vizitat.
 

Mi-a plăcut super mult și ziua asta, Festivalul a început să își facă tot mai mult loc in inima mea, iar impresiile despre ziua 3 sosesc și ele în perioada imediat următoare, adică mai spre seară, dacă fac în timp, sau mâine. Lecturi suuper tari, între timp!

Comentarii

  1. Și eu am observat de-a lungul timpului că scriitorii străini care vin pe la noi tind să pară mai carismatici ca ai noștri. Părerea mea e că este pentru că în țările lor, evenimentele literare sunt privite altfel, așa că ei au alte experiențe când vine vorba de întâlnirea cu cititorii. Plus, s-ar putea ca aceia dintre ei care sunt mai timizi din fire să nu prea participe la evenimente internaționale :))

    Dar apropo de gusturile tale literare, ai reușit să ajungi și la Casa Fantasy de la FILIT? Cred că autorii români de-acolo ar fi fost mai aproape de ceea ce citești tu :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu mai pune sare pe rană... am vrut să ajung măcar într-o zi, dar dar dar singurul autobuz spre acolo (era departe de unde am stat eu) era plin până la refuz și următorul venea abia peste 45 de minute cam so... mi-a părut rău, dar ce să-i faci?

      Ștergere
    2. Ah, nu știam că erau departe între ele zonele de eveniment, mi-am imaginat că era în aceeași piață sau oricum, la o distanță mică, de se putea merge pe jos. Îmi pare rău că n-ai avut noroc cu autobuzul :(

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

S-ar putea să îți placă și:

Provocare de lectură || ianuarie-iulie 2018

Planuri pentru 2018